Tasaavufda Tasarruf Nedir ve Allah`ın insan`a Verdiği Tasarruf Yetkisi Nedir?
Tasaavufda Tasarruf Nedir ve Allah`ın insan`a Verdiği Tasarruf Yetkisi Nedir?
Tasavvufta "tasarruf" kavramı, kelime anlamı olarak "serbestçe kullanma,
yetki sahibi olma, çekip çevirme" gibi manalara gelir. Tasavvufi
bağlamda ise bu kavram daha derin ve özel anlamlar taşır.
Kur'an Ayetleri Işığında Tasarruf:
Casiye Suresi'nin 12-13. ayetlerinde geçen "Allah, denizi sizin emrinize
verdi ki gemiler O'nun emriyle onda yüzsün ve lütfundan arayasınız
diye. Umulur ki şükredersiniz. Göklerde ve yerde olanların hepsini kendi
katından (bir lütuf olarak) sizin hizmetinize vermiştir. Şüphesiz bunda
düşünen bir toplum için ibretler vardır." buyrukları, Allah'ın kainatı
insanın istifadesine sunduğunu açıkça ifade eder. Bu, Allah'ın insanlığa
bahşettiği bir izin ve yetki çerçevesindeki bir tasarruftur. İnsan,
aklı, ilmi ve Allah'ın koyduğu sınırlar dahilinde bu kainatı kullanma,
ondan faydalanma ve onu şekillendirme imkanına sahiptir. Bu tasarruf,
mülkiyet anlamında mutlak bir tasarruf değildir, zira asıl malik
Allah'tır. İnsan, emanetçi sıfatıyla bu kainatta tasarrufta bulunur ve
bu tasarrufundan dolayı sorumludur.
Şeyhin Müridi Üzerindeki Tasarrufu:
Bir şeyhin müridlerini "tasarruf altında tutması" ifadesi, Kur'an'daki
kainatın insana musahhar kılınmasıyla aynı anlamda bir hükmetme veya
mülkiyet ilişkisi değildir. Tasavvufta şeyhin müridi üzerindeki
tasarrufu daha çok manevi bir rehberlik, terbiye ve himaye anlamını
taşır. Bu tasarruf şu şekillerde tezahür edebilir:
Kalbi Yönlendirme (Teveccüh): Şeyh, manevi enerjisi ve duasıyla
müridinin kalbini Allah'a yönlendirmeye çalışır. Bu, müridin manevi
ilerlemesi için önemli bir etkendir.
Nefis Terbiyesi: Şeyh, müridinin nefsini kötü huylardan arındırması,
ahlaki olgunluğa erişmesi için yol gösterir, nasihat eder ve manevi
egzersizler (zikir, riyazat vb.) önerir.
Manevi Destek (Himmet): Şeyhin Allah'a yakınlığı vesilesiyle müridine
manevi yardım ve destek ulaşabilir. Bu, müridin karşılaştığı zorluklarla
başa çıkmasına yardımcı olabilir.
İrşad ve Rehberlik: Şeyh, müridine tasavvuf yolunun inceliklerini
öğretir, doğru anlayışa ulaşmasına yardımcı olur ve karşılaşabileceği
tehlikelere karşı uyarır.
Şeyhin Uzaktayken Müridini Görmesi ve Manevi Hükmü:
Tasavvufi anlayışa göre, kalpler arasındaki bağ ve manevi enerji mekan
ve zaman sınırlarını aşabilir. Bu nedenle, bazı şeyhler, Allah'ın
izniyle, uzaktaki müridlerinin manevi hallerini sezebilir, onların
ihtiyaçlarını hissedebilir ve onlara manevi destek gönderebilirler. Bu
"görme" fiziksel gözle görme şeklinde değil, kalbi bir müşahede, bir tür
manevi idrak olarak anlaşılmalıdır.
Şeyhin müridi üzerinde manevi yollardan hükmetmesi ise, zorlayıcı,
iradeyi yok sayan bir tahakküm anlamına gelmez. Bu daha çok manevi bir
nüfuz, kalbi bir etkileme ve irşadi bir yönlendirme şeklindedir. Şeyhin
manevi gücü, müridin kalbine ilhamlar, düşünceler ve duygular yoluyla
etki edebilir, onu doğru yola sevk edebilir. Ancak bu etki, müridin
kendi iradesini tamamen ortadan kaldırmaz. Mürid, yine kendi seçimiyle
bu etkiye uyup uymamakta serbesttir.
Özetle:
Tasavvufta tasarruf, Allah'ın kainatı insana istifade için sunması gibi bir izin ve yetki çerçevesinde anlaşılır.
Şeyhin müridi üzerindeki tasarrufu, manevi rehberlik, terbiye ve himaye
anlamlarını taşır, mülkiyet veya zorlayıcı bir hükümranlık değildir.
Şeyhin uzaktayken müridini "görmesi" kalbi bir müşahede, manevi hükmü
ise kalbi bir etkileme ve irşadi bir yönlendirme olarak kabul edilir. Bu
durum, Allah'ın izni ve manevi bağların gücüyle mümkün olabilir.
Ancak bu konular, tasavvufun derin ve hassas meseleleridir ve farklı
tarikatlarda ve anlayışlarda çeşitli yorumlara sahip olabilir. Bu
nedenle, bu bilgileri bir rehber niteliğinde kabul etmek ve daha
derinlemesine bilgi için ehil kişilere başvurmak önemlidir.
Tasavvufta tasarruf, bir mürşidin manevi yetkisiyle müridlerini terbiye
etmesi, onları ruhani olarak yönlendirmesi ve koruması anlamına gelir.
Bu kavram, Allah'ın evren üzerindeki mutlak hâkimiyetiyle
ilişkilendirilir.
Câsiye Suresi 45/12-13 ve İnsanın Tasarrufu
Ayetlerde şöyle buyrulur:
"Allah, göklerdeki ve yerdeki her şeyi sizin emrinize verendir. Şüphesiz
bunda düşünen bir toplum için ibretler vardır." (Câsiye, 45:13)
Bu ayetler, Allah'ın kâinatı insanın hizmetine sunduğunu ve ona bir
çeşit tasarruf yetkisi verdiğini gösterir. Ancak bu yetki, mutlak değil,
sorumluluk ve şükürle sınırlıdır. İnsan, bu nimetleri Allah'ın rızası
doğrultusunda kullanmalıdır.
Şeyhin Müridler Üzerindeki Tasarrufu
Tasavvufta şeyhin tasarrufu, manevi bir rehberlik ve terbiye sürecidir. Bunun dayanağı şu şekilde açıklanır:
Allah'ın İznine Dayalıdır
Şeyh, kendi başına bir güce sahip değildir. Tasarrufu, Allah'ın izni ve lütfuyla gerçekleşir.
"Allah’ın dilediğine verdiği bir lütuftur." (Hadid, 57:21)
Manevi Eğitim ve Ruhani Terbiye
Şeyh, müridin kalbini kötülüklerden arındırır, onu ahlaki olarak yetiştirir.
"Mürşid, müridin kalbine Allah'ın izniyle tasarruf eder." (İmam Gazali)
Vesilelik ve Rabıta
Mürid, şeyhine bağlanarak (rabıta) onun manevi feyzinden istifade eder.
Bu, tıpkı bir öğrencinin hocasından ilim alması gibi manevi bir intisaptır.
Koruma ve Yardım
Şeyh, müridini manevi tehlikelere karşı korur, dualarla destekler.
Ancak bu, şeyhin gaybı bildiği anlamına gelmez; sadece Allah'ın lütfuyla olur.
Tasarrufun Sınırları
Şeyh, asla ilah değildir; sadece bir rehberdir.
Mürid, şeyhi Allah'a ulaşmada bir vesile olarak görmelidir.
Tasarruf, körü körüne itaat değil, şuurla bağlanmayı gerektirir.
Sonuç
Allah, kâinatı insanın hizmetine sunmuştur; şeyh de müridini manevi
olarak yetiştirir. Ancak her tasarruf, Allah'ın izni ve rızasıyla
gerçekleşir. Bu nedenle tasavvuftaki tasarruf anlayışı, sorumluluk, edep
ve tevhid inancı çerçevesinde değerlendirilmelidir.
Bir Şeyh uzaktayken de müridini görebilir mi? manevi yollardan ona hükmedebilir mi?
Tasavvufta şeyhin müridi üzerindeki manevi tasarrufu, fizikî mesafeyle
sınırlı değildir. Birçok sufî geleneğinde, şeyhin ruhanî nüfuzunun zaman
ve mekân aşan bir boyutta olduğu kabul edilir. Ancak bu durum, doğru
anlaşılması gereken ince bir konudur.
1. Şeyh, Müridini Uzaktan "Görebilir" mi?
Manevi Keşif (Kashf) ve Firâset:
Tasavvufta "keşf" (kalp gözüyle hakikati görmek) ve "firâset" (ilahi ilhamla doğruyu sezmek) kavramları vardır.
Olgun bir şeyh, Allah'ın lütfuyla müridinin manevi halini (kalp
durumunu, sıkıntılarını, imtihanlarını) hissedebilir. Bu, fizikî gözle
görmek değil, ruhanî bir idraktir.
Örneğin, bazı velîlerin, uzaktaki müridinin sıkıntıda olduğunu bilip ona dua ettiği rivayet edilir.
Rabıta Yoluyla İrtibat:
Mürid, şeyhine rabıta (kalben bağlanma) yaparak onun manevi feyzinden istifade eder.
Şeyh de müridinin bu bağlılığına ruhanî bir cevap verebilir. Bu, bir nevi kalpler arası iletişim olarak düşünülebilir.
2. Şeyh, Uzaktan Müridine "Hükmedebilir" mi?
Tasarruf, Zorlama Değil İnayettir:
Şeyh, müridine "emir vermekle" onu fizikî olarak kontrol edemez. Ancak
mürid, şeyhine tam bir teslimiyetle bağlanmışsa, onun manevi etkisi
altına girer.
Bu, "hükmetmek" değil, rehberlik etmektir.
Manevi Etki Nasıl Olur?
Şeyh, müridinin kalbine dua ve niyazla tesir edebilir.
Örneğin, bir mürid yanlış yola saparsa, şeyhinin duası onu koruyabilir
veya içine bir huzursuzluk düşerek tövbe etmesine vesile olabilir.
Bu, "Allah'ın izniyle" gerçekleşen bir durumdur; şeyh kendi gücüyle değil, vesilelik makamıyla hareket eder.
3. Bunun Dayanağı Nedir? Kur'an ve Sünnette Var mı?
Kalplerin Birbirine İlhamı:
Hadislerde, "Müminin ferasetinden sakının, çünkü o Allah'ın nuruyla
bakar." (Tirmizî) buyrulur. Bu, manevi sezginin mümkün olduğunu
gösterir.
Ayrıca, velîlerin kerameti İslam inancında kabul edilen bir konudur.
Allah'ın Velî Kullarına İmdadı:
"Allah’ın velî kulları için korku yoktur, onlar mahzun da olmayacaklardır." (Yunus, 10:62)
Bu ayet, Allah'ın velî kullarını özel bir himayeye aldığını ve onların da müridlerine bu himayeden pay verebileceğini gösterir.
4. Sınırlar ve Uyarılar
Şeyh İlah Değildir:
Hiçbir şeyh, müridinin hayatını doğrudan kontrol edemez. Bu, şirke girer.
Tasarruf, Allah'ın izniyle ve sadece manevi terbiye amaçlıdır.
Körü Körüne İtaat Yoktur:
Mürid, şeyhin her dediğini yapmak zorunda değildir. Dinin sınırları aşılmamalıdır.
"Allah’a isyanda kula itaat yoktur." (Hadis)
Sonuç
Evet, tasavvufta şeyh, müridini manevi olarak uzaktan hissedebilir, ona
dua ve kalp yoluyla tesir edebilir. Ancak bu, fizikî bir kontrol değil,
ruhanî bir bağ ve ilahî bir lütuftur. Mürid, şeyhini bir vesile bilmeli,
asıl gücün Allah'tan geldiğini unutmamalıdır.
Tasavvufta Tasarruf Yetkisi Nedir?
Kâinâtın Hâlık’ı ve Mâlik’i olan Allah Teâlâ, kendi varlığını bilmesi,
ibâdet ve tâatte bulunması ve yeryüzünü îmar etmesi için mahlûkâtın en
şereflisi olarak insanı kendisine halîfe tâyin etti. Âyet-i kerîmede bu
gerçek:
“Hatırla ki Rabbin meleklere: «–Ben yeryüzünde bir halîfe yaratacağım.» buyurmuştu…” (el-Bakara, 30) şeklinde beyân edilmiştir.
Burada insanın “halîfe” kılınması şu mânâlara gelmektedir:
“Kendi irâdemden, kudret ve sıfatımdan ona bâzı salâhiyetler vereceğim; o
Bana izâfeten, Bana vekâleten mahlûkâtım üzerinde birtakım tasarruflara
sâhip olacak; Ben’im nâmıma ahkâmımı icrâ edecek; o bu hususta asil
olmayacak; kendi zâtı ve şahsı adına asâleten ahkâmı icrâ edecek değil,
ancak Ben’im bir nâibim ve vekîlim olacak. İrâdesiyle Ben’im
irâdelerimi, Ben’im emirlerimi, Ben’im kanunlarımı tatbike memur
bulunacak. Sonra onun arkasından gelenler ve ona halef olarak aynı
vazîfeyi icrâ edecek olanlar bulunacak, «O (yüce Allah) sizi yeryüzünde
halîfeler kıldı.» (el-En’âm, 165) sırrı zâhir olacak.” (Elmalılı, Hak
Dini, I, 299-300)
Tasarruf, iki Türlüdür
Biri ilâhî yardımla tabiî şartları aşarak insanlar üzerinde birtakım
olağanüstü işlere muvaffak olmaktır. Gerçek ve yegâne tasarruf sâhibi
Allah’tır. Ancak Cenâb-ı Hakk bâzı kullarını bu tasarrufa mazhar
kılabilir. Tasarrufun ikincisi nefsin hayâl gücüyle îzâh edilen türüdür.
Bu bir cem-i himmet ve konsantrasyondur. Bu tür bir tasarruf gücü,
insanda idmanla geliştiren sportmenlik kâbiliyeti gibidir. Bâzı insanlar
böyle bir kâbiliyetle yaratılır. Bu kâbiliyet riyâzat ile gelişir. Bu
tasarruf gücü ulvî maksadlar için kullanılırsa faydalıdır. Fakat kötü
emeller için kullanılacak olursa makbûl olmaz.
Bu tür bir tasarruf gücü, dînî yüceliklerden sayılmaz, Allah nezdinde
yakınlığa delîl olmaz. Tasarrufun birinci türü bir bakıma vehbî olduğu
için murâd-ı ilâhîye göre ölümden sonra da devam edebilir. Ancak kesbî
olan ve insanların birtakım temrinlerle geliştirdikleri tasarruf gücü
ise hayât ile sınırlı olmalıdır.
Tasavvufa göre tasarruf, Allah'ın velî kullarına (şeyh, mürşid, kutup
vb.) lütfettiği manevi yetki ve etki alanıdır. Bu yetki, şeyhin
müridlerini terbiye etmesi, onlara ruhani rehberlik yapması ve bazı
durumlarda gaybî yollarla yardımda bulunabilmesi anlamına gelir. Ancak
bu yetki, mutlak değil, Allah'ın izni ve takdiriyle sınırlıdır.
1. Tasarruf Yetkisinin Kaynağı
Allah'ın İzniyle Gerçekleşir:
Hiçbir şeyh veya velî, kendi başına tasarruf sahibi değildir. Bu yetki,
"Allah'ın velî kullarına bir ikramı" olarak kabul edilir.
"Allah’ın velî kulları öyle kimselerdir ki, onlar ne ticaret ne de
alışverişin kendilerini Allah’ı anmaktan alıkoyamadığı kimselerdir."
(Nur, 24:37)
Keramet ve İlâhî Lütufla İlişkilidir:
Tasarruf, velîlerin kerametlerinden biridir. Keramet, Allah'ın sevdiği
kullarına verdiği olağanüstü hallerdir (peygamber mucizesi değildir).
2. Tasarruf Yetkisi Nasıl İşler?
A) Müridin Terbiyesi ve Manevi Eğitim
Şeyh, müridinin kalbini kötülüklerden arındırır, nefsini terbiye eder.
"Mürşid, müridin kalbine Allah’ın izniyle tasarruf eder." (İmam Gazâlî)
B) Gaybî Yardım ve İlham
Şeyh, fiziken uzakta olsa bile müridinin manevi durumunu hissedebilir.
Örnek: Bazı velîlerin, uzaktaki müridinin sıkıntıda olduğunu bilip ona dua ettiği nakledilir.
C) Ruhanî Himaye ve Koruma
Mürid, şeyhinin manevi himayesi altında olduğuna inanır. Bu, şeyhin duası ve manevi nüfuzuyla gerçekleşir.
"Evliyanın himmeti, müridine bir kalkandır." (Tasavvufî öğreti)
3. Tasarrufun Sınırları
Allah'ın İrade ve Takdirine Bağlıdır:
Şeyh, sadece bir vesiledir; asıl güç Allah'ındır.
"De ki: Allah’ın dilemesi dışında ben kendime bile bir fayda veya zarar veremem." (A’raf, 7:188)
Müridin İradesi ve Teslimiyeti Önemlidir:
Tasarruf, müridin samimiyeti ve bağlılığı ölçüsünde etki gösterir.
"Mürid, şeyhine ne kadar teslim olursa, feyiz o kadar artar."
Dinî Hükümlerin Dışına Çıkamaz:
Şeyh, asla haramı helal, helali haram kılamaz.
"Allah’a isyanda kula itaat yoktur." (Hadis)
4. Yanlış Anlaşılan Yönleri
Şeyh "Gaybı Bilmez", Sadece Allah'ın Bildirdiği Kadarını Bilir:
"Gaybın anahtarları Allah’ın yanındadır; onları O’ndan başkası bilmez." (En’am, 6:59)
Şeyh İlâh Değildir, Sadece Bir Rehberdir:
Tasavvufta şeyh, müridi Allah’a götüren bir yol göstericidir, kendisine tapılacak bir varlık değildir.
Sonuç: Tasarruf, İlahî İzinle Sınırlı Bir Rehberliktir
Tasavvuftaki tasarruf yetkisi, Allah'ın velî kullarına bahşettiği manevi
bir lütuftur. Şeyh, bu yetkiyi müridini terbiye etmek ve Allah yolunda
ilerletmek için kullanır. Ancak bu, mutlak bir güç değil, dinin
sınırları içinde kalan bir rehberlik sistemidir.
"Hakikî mürşid, seni kendine değil, Allah’a götürendir."
Tasavvufta "tasarruf yetkisi", Allah'ın bazı özel kullarına (evliya)
bahşettiğine inanılan manevi bir etkileme ve yönlendirme gücü olarak
tanımlanır. Bu yetki, zahiri (görünen) sebeplerin ötesinde, manevi
yollarla varlıklar ve olaylar üzerinde etkide bulunabilme kapasitesini
ifade eder.
Tasarruf Yetkisinin Anlamları:
Olağanüstü İşler Yapabilme: Tasarruf sahibi olduğuna inanılan kişiler,
keramet olarak adlandırılan, normalde gerçekleşmesi mümkün olmayan bazı
olaylara vesile olabilirler. Bu, bir nesneyi hareket ettirme, hastayı
iyileştirme gibi çeşitli şekillerde tezahür edebilir.
Kalpleri Etkileme ve Yönlendirme (Teveccüh): Şeyhlerin müridlerinin
kalplerini Allah'a yönlendirme, onların manevi ilerlemelerine yardımcı
olma yeteneği olarak kabul edilir. Bu, müridin iç dünyasında huzur,
muhabbet gibi olumlu değişikliklere yol açabilir.
Manevi Himaye ve Yardım (Himmet): Şeyhin veya velinin, manevi enerjisi
ve duasıyla, zor durumda olanlara yardım etmesi, sıkıntılarını gidermesi
şeklinde anlaşılır.
İrşad ve Terbiye: Şeyhin, müridini manevi yolda doğru bir şekilde
yönlendirme, nefsini terbiye etmesine yardımcı olma gücü olarak da
yorumlanır.
Tasarruf Yetkisinin Kaynağı ve Sınırları:
Tasavvufi anlayışa göre, tasarruf yetkisinin asıl sahibi Allah
Teala'dır. Bu yetki, Allah'ın lütfu ve izniyle, O'na yakın olan,
nefislerini terbiye etmiş ve Allah'ın rızasını kazanmış kullarına
bahşedilir. Bu nedenle, tasarruf sahibi olduğuna inanılan kişiler, bu
yetkiyi kendi güçleriyle değil, Allah'ın izniyle kullandıklarına
inanırlar.
Önemli Hususlar:
Asıl Fail Allah'tır: Tasavvufta, tasarrufun zahirde kul eliyle
gerçekleşse bile, gerçek failin Allah olduğuna inanmak esastır. Aksi
takdirde bu, şirke yol açabilecek bir sapma olarak görülür.
Veli Olmanın Şartı Değildir: Tasarruf sahibi olmak, veli olmanın zorunlu
bir şartı değildir. Veli olmanın temel ölçütleri zühd, takva ve
Peygamber Efendimiz'e (s.a.v.) sünnetine uymaktır.
İmtihan Vesilesi Olabilir: Tasarruf yetkisi, bazı durumlarda hem
tasarruf sahibi olan kişi hem de ona inananlar için bir imtihan vesilesi
olabilir. Bu yetkinin doğru ve hikmetli bir şekilde kullanılması
önemlidir.
Sonuç:
Tasavvufta tasarruf yetkisi, Allah'ın seçkin kullarına bahşettiğine
inanılan, manevi etkileme ve yönlendirme gücüdür. Bu yetki, kerametler,
kalbi yönlendirme, manevi yardım ve irşad gibi çeşitli şekillerde
tezahür edebilir. Ancak bu yetkinin asıl sahibinin Allah olduğu ve bu
yetkinin O'nun izniyle kullanıldığına inanmak temel bir prensiptir.
“Tasarruf” Nedir?
“Tasarruf” olayı ne?..
“Tasarruf” dediğimiz şey, görevli velîlerin yapılar üzerinde onları diledikleri tarza yönlendirme özelliğidir.
“Tasarruf” kelimesi ile kastedilen şey, genelde anlamı iyi bilinmediği
için “nüfuz” ile karıştırılarak aynı şeymiş gibi anlaşılır... Nasıl ki,
“Fetih” ve “Keşif” iki ayrı özellikse, “nüfuz” ve “tasarruf” diye de iki
ayrı özellik vardır.
Bütün velîlerde ortak olan özellik, “nüfuz”dur. Yani, “kişisel güç”!..
Beyin gücü veya ruh gücü dediğimiz olay!... Herhangi bir olayı veya
herhangi bir meseleyi çözmek için karşısındakine bir şey verebilmek
için, kendi “nüfuz”unu kullanır.
Yani, bu demektir ki, kendi beyin gücünü kullanarak, karşısındakinin
beyninde belli bir kapasite açılımı yapar. Yani ona feyiz verir. Bu
kapasite açılımının neticesinde de onda belli bir idrak oluşturur. İşte
bu olay “nüfuz” kullanmadır...
Ancak ne var ki, o kişinin daha sonra belli çalışmalarla bu beyin
kapasitesini takviye etmesi ve artırması şarttır. Yoksa, belli bir süre
sonra orada kapanma, gerileme olur.
“Tasarruf” ise, herhangi bir velînin görevi gereği olarak, kendi emrine
verilmiş melekleri veya cinleri kullanarak herhangi bir olayı
oluşturmasıdır... Görevi gereği, emrindeki melek veya cinleri kullanarak
o olayı oluşturması, “tasarruf” denen şeydir.
Tasarruf eden bu tasarrufunun farkındadır, değil mi, diye sorulursa...
Farkındadır tabii!.. Farkında olmadan yapıyorsa, o tasarruf değildir!
Zaten, görevli velîler, genellikle tasarruf sahibidirler ve farkındadırlar yaptıklarının...
Onun dışındakiler, yani görev dışındaki olaylar, kişisel nüfuz
olayıdır!.. Onlar, göreve taalluk etmez!.. Yani, bir velînin,
çevresindeki belli kişilere yardımcı olmak gayesi ile kendi beyin gücünü
kullanmasıdır “nüfuz” olayı ki, bunu tekrar belirtiyorum “tasarruf”la
hiçbir alâkası yoktur!..
Peki, 124 bin velî için de geçerli mi bu? 124 bin velî için de “nüfuz” dediğimiz, “kişisel nüfuz” dediğimiz olay, geçerlidir.
Başka bir soru; 124 bin velî de tasarruf sahibi olduğunu bilir mi? Tasarruf sahibi değil!.. Nüfuz sahibi!.. Karıştırmayın!..
Tasarruf, sadece görevli velîlere has bir olaydır.
Tasarruf
"Tasarruf" sözlükte; yetkiyi kullanarak iş yapma, sahip olma, kullanma,
idare etme, serbest davranma, çekip çevirme gibi anlamlara gelir.
Tasavvuf terimi olarak ise olağanüstü yollardan iş yapmak ve tesir
etmek, insanlara ve eşyaya hükmetmek, Allah’ın eşyayı ve bütün
varlıkları genelde tüm insanlara, özelde ise peygamber ve veli kullarına
boyun eğdirmesi gibi anlamlar taşır.
Mutlak Tasarruf
İslam âlimlerinin ortak görüşüne göre, varlık üzerinde mutlak tasarruf
hakkı yalnızca Allah’a aittir. Mutlak tasarruf iki şekilde
anlaşılabilir:
Cenab-ı Hak, hiçbir aracıya veya yardımcıya ihtiyaç duymadan, sınırsız
bir şekilde yarattığı varlık üzerinde dilediği tasarrufu yapabilir.
İradesi tecelli ederse bunu gerçekleştirmeye kadirdir ve kimse engel
olamaz. Ancak –haşâ– ölçüsüz davranmaz, zira O adalet, hikmet gibi
sıfatlara sahiptir ve iradesi bu sıfatlara uygun olarak tecelli eder.
İnsanın fiilleri de dâhil olmak üzere her türlü tasarrufun gerçek sahibi
Allah’tır. Ancak Allah, bu tasarrufu melekler ve insanlar gibi
vasıtalar aracılığıyla gerçekleştirir.
Örnekler:
"Onları siz öldürmediniz, fakat Allah öldürdü. Attığın zaman sen atmadın, Allah attı." (Enfal, 8/17)
"Sen sevdiğini hidayete erdiremezsin, fakat Allah dilediğini doğru yola iletir." (Kasas, 28/56)
Bütün varlıklar arasında yalnızca insana (ve kısmen cinlere),
sorumluluğun temelini oluşturan bir irade, meyil ve "kesb" yeteneği
verilmiştir. Âlimler bu ikinci tür tasarruf konusunda farklı görüşler
belirtmiş olsalar da, Mutezile dışındaki tüm ekoller, Allah’tan başka
hiçbir varlığın mutlak tasarruf sahibi (örneğin fiilinin yaratıcısı)
olamayacağında ittifak etmişlerdir.
Tasavvuf ehli bu durumu, maşayla sobadan ateş alan bir adamın haline
benzetir: "Ateşi alan maşa mıdır yoksa adam mı?" Bu misalde gerçek fail
Allah, insan ise maşa hükmündedir.
İnsanların çoğu bu hakikatin farkında olmadığı için kendilerini mutlak
tasarruf sahibi zanneder. Ancak nefis terbiyesiyle kemale eren ve irfan
seviyesine ulaşan kişi böyle düşünmez. Bir kudsî hadiste belirtildiği
gibi, o kimse artık Allah’ın "işiten kulağı, gören gözü, tutan eli ve
yürüyen ayağı" olduğunu idrak eder ve meyil düzeyindeki iradesini de
O’na teslim eder.
İnsanın Tasarrufu
Giriş paragrafında da belirtildiği gibi, Allah (cc) yarattığı varlıklar
arasında insanı kendisine halife olarak seçmiş ve bütün varlığı onun
emrine vererek, belirlediği esaslar çerçevesinde tasarruf yetkisi
bahşetmiştir. Zira "insan, şu kâinat ağacının en son ve en kapsamlı
meyvesi; Hakikat-ı Muhammediye (sav) cihetiyle çekirdek-i aslîsi; kâinat
Kur'an'ının âyet-i kübrası ve ism-i azamı taşıyan âyetü'l-kürsîsi;
kâinat sarayının en mükerrem misafiri ve o saraydaki diğer sakinler
üzerinde tasarrufa yetkili en faal memurudur."
Allah şöyle buyurur:
"Allah, emriyle denizde gemilerin akıp gitmesi, O'nun lütfundan
(rızkınızı) aramanız ve şükretmeniz için denizi sizin hizmetinize
verendir. Göklerde ve yerde ne varsa hepsini kendi katından (bir lütuf
olarak) size âmâde kılmıştır." (Câsiye, 45/12-13)
Elmalılı'nın Tefsiri:
"Emriyle gemilerin akıp gitmesi için –sizin menfaatinize olsa da sizin
emrinizle değil, O'nun emriyle– denizi musahhar kıldı. 'Emir'den maksat,
iradesi ve ona delalet eden tabii kanunlardır. Bu, hem geminin suyla
olan hacim ilişkisini, hem hareket ettirici kuvvetler arasındaki
dengeyi, hem de çevre şartlarının uygunluğunu kapsar. Yoksa insanlar,
Allah'ın koyduğu kanunları uygulamadan sırf kendi istekleriyle denizde
tasarruf edemezler."
İnsanın Tasarruf Yetkisinin Sınırları
Allah'ın kâinata yerleştirdiği –insanoğlunun henüz keşfedemediği– tabiat
kanunlarını uygulayan her insan, belirli sınırlar içinde yere, göğe ve
içindekilere hükmedebilir. Bilim ve teknolojinin ilerlemesiyle
yıldızlararası seyahatler, kara deliklerin aşılması veya maddenin farklı
boyutlarının keşfi gibi gelişmeler, insanlığın karşılaşacağı yeni
tabiat kanunlarını şimdiden kestiremeyeceğimiz gibi; ruh dünyasına
yönelik araştırmalar derinleştikçe de ne tür hakikatlerle yüzleşeceğimiz
meçhuldür. Kur'an'da bu durum şöyle ifade edilir:
"Onlara delillerimizi hem âfâkta (dış evrende) hem kendi nefislerinde
göstereceğiz; ta ki Kur'an'ın mutlak hakikat olduğu onlar için de ayan
beyan ortaya çıksın." (Fussilet, 41/53)
Bu, insana verilen bir imtiyazdır ve onun yeryüzündeki hilafet sıfatından kaynaklanır.
Olağanüstü Tasarruflar
Bazı seçkin kişiler –başta peygamberler olmak üzere– tabiat kanunlarını
aşan (Batılıların supernatural activity dediği) özel bir tasarruf
yetkisine sahiptir. Örneğin Hz. Süleyman (as):
"Rüzgârı onun emrine verdik; istediği yere onunla kolayca giderdi. Her
türlü bina ustası ve dalgıç şeytanları da zincirlere vurulmuş halde onun
hizmetine sunduk." (Sâd, 38/36-38)
Diğer peygamberlerden de benzer tasarruflar nakledilir. Hz. Muhammed
(sav), namazda kendisine musallat olan bir ifriti yakalayıp mescidin
direğine bağlamayı düşünmüş, ancak Hz. Süleyman'ın "Allah'ım, bana
benden sonra kimseye nasip olmayacak bir mülk ver" (Sâd, 38/35) duasını
hatırlayarak vazgeçmiştir.
İbn Arabî'nin Yorumu:
"Bu hadise gösteriyor ki, Resulullah (sav) dileseydi cinlere
hükmedebilirdi. Ancak Süleyman (as)'ın duasına hürmeten bundan imtina
etti. Bu durum, o duayla çelişmez; zira Süleyman'ın mülkü mutsaktı,
başkalarının özel tasarruflarını engellemez."
Tasavvufta Hilafet ve Tasarruf
Abdülkerim el-Cilî'ye göre:
"Halife, temsil ettiği varlığın tüm sıfatlarını taşır. Allah mutlak
tasarruf sahibiyse, O'nun halifesi olan veli de bu yetkiye sahip
olmalıdır. Tasarruf edemeyen halife, hakiki halife değildir. Mutlak
hilafet, İnsan-ı Kâmil olan Muhammedî Hakikat'indir. Nebi ve velilerin
hilafeti ise bu hakikatin suretine mazhar olmalarındandır."
Tasarrufun Oluş Şekli
Verilen örneklerden de anlaşılacağı gibi, tasarruf değişik şekil ve
vasıtalarla cereyan etmektedir. Tasavvuf ehli bu konuda şu açıklamayı
yapar:
“Tasarruf; cem’iyet-i kalb (kalp konsantrasyonu), himmet, ervah-ı
felekiyyenin muaveneti (astronomik dengeler ve semavî varlıkların
yardımı), havass-ı umûr-ı tabiiyye (tabii şartlar, kanunlar ve
özellikler), esma-i ilahiyye (Allah’ın isimleri okunarak) ve bizzat emir
ile meydana gelir.”
Buradan şu neticeler çıkarılabilir:
Emir ile yapılan tasarruf: Buna mucize denir ve sadece peygamberler
eliyle meydana gelir. “Rüzgâr, onun emriyle istediği yere tatlı tatlı
eserdi.” (Sâd, 38/36) ayeti buna işaret etmektedir. En üstün ve kâmil
tasarruf ve teshir budur.
Emir dışında sayılan diğer yollarla yapılan tasarruf: Bunu dört gruba ayırmak mümkündür:
a. Allah dostlarının eliyle meydana gelen kerâmet: Bu da yine Allah’ın
izni, dilemesi ve yardımı ile olur. Mucize ile yakın benzerlik gösterir.
Sadece emre dayanmadığı gibi, sadece nefsin egzersizle geliştirilen
bazı güçleriyle de meydana gelmez.
b. Allah düşmanlarının eliyle meydana gelen istidrac.
c. Yogi, sihirbaz, medyum vb. adlarla anılan kişiler eliyle meydana
gelen olaylar: Bir kısmı göz boyama ve el çabukluğuna dayandığı için
harikulade sayılmayan bazı değişik davranış ve olaylardır.
d. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler yoluyla meydana gelen icatlar:
Herkesin anlayamayıp, işin uzmanları tarafından anlaşılan hususlardır.
“Evet, (Kur’an) mucizat-ı enbiyayı zikretmesiyle fen ve sanat-ı
beşeriyyenin nihayet hududunu çiziyor. En ileri gayatına parmak basıyor.
En nihayet hedeflerini tayin ediyor. Beşerin arkasına dest-i teşviki
vurup o gayeye sevk ediyor.” ifadesi, insanoğlunun kıyamete yakın bir
dönemde bilimsel metotlarla mucizeye yakın bir seviyede kâinatta
tasarruf edebileceğini zımnen belirtmektedir.
Himmet ve Tasarruf
Himmet; azim, enerji, istek, meyil, şevk gibi anlamlara gelir. Terim
olarak, kulun bir şeyi elde etmek için kalbinin bütün gücü ile Hakk’a
yönelmesine; ermiş kişilerin maksadı hasıl eden, iş bitiren ve
dilediklerini yerine getiren manevî gücüne himmet denir.
Himmet kavramı, erken dönemlerden itibaren tasavvuf kültüründe yerini
almış ve dikkat, yoğunlaşma, ilgi, yöneliş gibi anlamların yanı sıra
manevî/kalbî bir güç olarak da görülmüştür. Nitekim yaklaşık Hicrî
250’de vefat eden Ebû Abdullah b. Cellâ, “Himmeti bütün varlığın üstüne
çıkan kişi, varlığı var edeni bulur. Himmeti ile başka bir şeye yönelen
kişiden Hakk vazgeçer. Zira kendisine ortak koşulmasından hoşlanmaz.”
diyerek bu noktaya dikkat çekmiştir. İbrahim Kassâr (ö. 316 H.), “Her
insanın değeri himmeti ölçüsündedir. Himmeti dünya ise bir değeri
yoktur, himmeti Allah rızası ise ona değer biçilmez.” sözleriyle
himmetin önemini dile getirmiştir.
Günümüzde yaygınlık kazanan Uzak Doğu kökenli akımların üzerinde durduğu
zihin/bilinç konsantrasyonu, himmetin bir noktaya veya işe yoğunlaşması
şeklinde yorumlanabilir. Bu durum, himmetin çok daha önceden insanlık
tarafından bilindiğine işaret etmektedir.
Verilen anlamların yanı sıra, daha sonraki dönemlerde himmetin anlamı üç yönde genişleme göstermiştir:
Yardım ve manevî destek anlamında himmet: Yaygın bir şekilde, yardım
etme, yönlendirme, kalbi kötü duygu, düşünce ve meyillerden temizleme,
manen yükseltme, kalbe feyiz verme gibi anlamlarda kullanılmıştır. Bu
anlamıyla şeyhten müride himmet eli (şeyhin manevî gücü ve onda bulunan
manevî enerji) uzatılır. Gerek maddeten darda kaldığı zaman, gerekse
manen engellerle karşılaştığı veya yükselmesi gerektiği zaman bu himmet
müridin yardımına yetişir. “Medet ya şeyh, medet ya gavs!” gibi
çağrılar, bu himmet anlayışının ifadesidir. Mürşidin himmeti olmadan
bazı müridlerin yetişmesi, yani kalplerinin önce tasfiye edilip sonra
feyizle dolması neredeyse mümkün değildir. Ancak bu himmet her mürşitte
aynı seviyede olmadığı gibi, her müride de aynı derecede himmet
edilemez. Zira, teşbihte hata olmasın, himmet yüksek gerilim hattı
gibidir ve her mürid bunu kaldıramaz. Onun için mürid yetiştirmede en
son başvurulan yöntemlerden biri olarak görülmüştür.
Müridin himmeti: Müridin teveccüh ve nazarıyla birlikte, bütün himmetini
şeyhine, verilen derse ve ihvana hizmete yönlendirmesi, onun manen
yükselmesinin temel şartıdır. Bu anlamda himmet, müridin mâsivâ ile
irtibatını koparıp Hakk’a yönelmesini sağlayan enerji ve güç olarak
anlaşılır.
İbn Arabî’ye (ö. 638/1240) göre himmet: O, himmete yeni anlamlar
yüklemiş ve onu, özellikle insan-ı kâmilde (yetkin insan) var olan
olağanüstü ilahî bir güç olarak açıklamıştır. Buna Toshihiko İzutsu’nun
ifadesiyle “yoğunlaştırılmış ilahî enerji” demek de mümkündür. Burada
himmet iki anlamda kullanılmıştır:
Geçici olarak yaratma gücü,
Bilgi edinme metodu ve gücü.
"Geçici Olarak Yaratma"
Bir ârif isterse, bütün ruhani enerjisini üzerine yoğunlaştırmak
suretiyle herhangi bir nesneye etki edebilir; hatta halen mevcut olmayan
bir nesneyi dahi varlığa büründürebilir. Yani bir ârif, herhangi bir
şeyi kendi iradesine mahkûm edebilir. Zira onda teshir (etkileme)
kudreti bulunmaktadır.
İbn Arabî’nin konuyla ilgili ifadeleri şöyledir:
“Her insan, bu dış âlemde değil de yalnız kendi hayalinde var olabilen
şeyi vehim ve hayal gücüyle (kendi zihninde) yaratır. Ârif ise bunu
himmetiyle zihninin dışında da yaratır. Fakat ârifin himmeti, o şeyin
varlığını ancak bu himmet devam ettiği sürece korur. Yaratılmış olan
şeyin korunması ona ağır gelmez. Ama bu yarattığı şeyin korunması
hususunda ârifi ne zaman bir gaflet basacak olsa, o zaman bu yarattığı
şey de yok olup gider.”
İbn Arabî üzerinde yıllarca çalışan El-Afifî, onun bu konudaki görüşlerini şöyle özetlemektedir:
“Hayatının ilk yıllarında İbn Arabî, himmeti, vukuunda Allah’ın şeyleri
yarattığı bir sebep şeklinde izah eder. Yoksa himmetin kendisi yaratıcı
değildir. Himmeti aynı şekilde hipnotik bir kudret ya da kendine telkin
gibi bir şey olarak görür. Daha sonra İbn Arabî himmeti küllileştirmiş
ve onu âlemdeki her hareket ve değişikliğin nedeni olan gizli bir kudret
saymıştır.”
Afifî, İbn Arabî’nin şerhlerinden de yararlanarak, başka bir yerde himmetle ilgili şu açıklamayı yapmaktadır:
“Sûfîlerdeki yaratma kuvvetini iki şekilde anlamak mümkündür:
a. Fenâ hali diye isimlendirdikleri özel bir halde sûfî, haricî âlemde
istediği herhangi bir şeyi yaratabilir ve meydana getirebilir. Şu
anlamda ki, Allah, sûfîlerin istediği bu şeyi onun vasıtasıyla yaratır.
Bu durumda fiil, Hakk’ın fiilidir; fakat beşerî sıfatlarından fani olup
ilahî sıfatlarla baki olan ve onlar ile tahakkuk eden ârifin vasıtasıyla
gerçekleşmektedir. Bu nazariyeye göre ârifin payı, Allah katındaki
yaratma kuvvetini izhar etmede vasıta olmaktan ibarettir.
Bu yorum, Eş’arîler’in kulun fiillerini yaratması görüşüne benzediği
gibi, Malebranche’ın insan fiillerinin ve diğer fiillerin meydana gelişi
hakkındaki teorisine de benzemektedir. Bu teori, çağdaş felsefede
‘şartlar’ veya ‘vesilecilik’ nazariyesi olarak bilinmektedir. Bunun
anlamı şudur: Bütün fiiller gerçekte Allah’a aittir, fakat bu fiiller
belirli şartlar –insanla ilgili veya insan dışında– gerçekleştiğinde
zuhur eder. Bu durumda, fiili bu şartların yarattığı zannedilir;
gerçekte ise onu yaratan sadece Allah’tır.
İbn Arabî’nin nazariyesinde bu özelliğin ârife tahsis edilmesi ise şöyle
açıklanabilir: İnsana ait yaratma, cem’-i himmete muhtaçtır; cem’-i
himmet, en ulvî ve en saf hallerinde insanın ruhî kuvvetleriyle yaratmak
veya değiştirmek istediği şeye bütünüyle yönelmesidir. Bu da ancak
‘ârif’ veya ‘insan-ı kâmil’ için mümkün olabilir.
b. Ârifin yaratmasını anlamanın ikinci yönü ise, müellifin ‘hazarât-ı
hams’ı açıklama sadedindeki izahıdır. Burada aynı zamanda ârifin
yaratılmış şeyleri nasıl koruyacağı da açıklanmaktadır. Buna göre var
olan her şey, beş mertebenin biri veya birkaçında var olmaktadır… Bu
mertebeler, bazı açılardan Platonik ‘feyizler’e benzer ve bunlar aşağıya
doğru düzenlenmiştir. Şöyle ki, herhangi bir mertebeye kendi üstündeki
mertebede bulunan şeyler yansıdığı gibi, kendisinde bulunan şeyler de
bir altındaki mertebeye yansır. Bazen eşyanın sadece ulvî mertebelerde
varlığı bulunur, aşağı mertebelerde varlığı bulunmaz; bazen de herhangi
bir şeyin bütün mertebelerde varlığı bulunabilir. ‘Ârif himmetiyle
herhangi bir şeyi yaratır’ cümlesinin anlamı, ârifin daha üst bir âlemde
bilfiil varlığı olan bir şeyi his âleminde izhar etmesi demektir; yoksa
daha önce var olmayan bir şeyi varlığa çıkarması değildir. O halde
ârif, himmetini herhangi bir mertebede eşyanın suretinde
yoğunlaştırmakla, o şeyi mahsus bir suret içinde haricî varlık alanına
çıkarabilir; herhangi bir şeyin suretini herhangi bir ulvî mertebede
korumakla da, süflî mertebelerde onun suretini korumuş olur. Bunun aksi
de doğrudur.”
Fusûs Şârihi Ahmed Avni Konuk ise bu yaratma işini şöyle açıklamaktadır:
“Himmetin mânâsı budur ki, ârif huzûr-i kalb ile hatırını ve kuvvetini
toplayıp, vehmiyle ve fikriyle kendi nefsini, halk ve takdir edeceği
şeyin icadına musallat kılar. Ve o şey dahi mahall-i himmet olan kalbin
haricinde gölge gibi mevcut olur. Ve bu keyfiyet-i halk, ârifte kuvve-i
kudsiyye ve nisbet-i ilâhiyye bulunduğu içindir. Ârifin gayrı olan avâm,
kalplerinde tahayyül ve vehm ile bir şeyi ihdas etseler bile,
ruhlarında kuvve-i kudsiyye olmadığından o suver-i muhayyeleye vücûd-i
hissî verip hariçte izhar etmeğe muktedir değillerdir.”
Sadeleştirilerek metnin özeti şöyle verilebilir:
İnsanlar bazı şeyleri hayal ederler; ârif olan ise hayal ettiği şeyi
himmet gücüyle dış dünyada da görünür hale getirir. Himmet, bu şeyin
ruhu mesabesindedir; diğer insanların hayalleri ise sadece zihinlerinde
kalır.
Bilgi Edinme
Izutsu, İbn Arabî’nin himmete yüklediği ikinci anlamı şöyle açıklamaktadır:
“Pratikteki veçhesi bakımından eşyanın teshir altına alınması demek olan
himmet, bilgi edinmeye yönelik veçhesi bakımından, varlığın esrarına
nüfûz etme ama aklın hükümran olduğu bölgenin ötesinde kalan bir kudret
olma özelliğine sahiptir. Bu bakımdan İbn Arabî’nin Fusûs’unun bir
pasajında, varlığın gerçek hakikatinin ancak himmetle teçhiz edilmiş bir
kul tarafından bilinebileceğini beyan etmesinin de çok anlamlı olduğunu
söyleyelim. Himmet aslî olarak, bir ârifin bütün ruhanî güçlerini
belirli bir noktaya teksif etmesinden ve bu güçlerin yoğunlaştığı
kalbinin de belirli bir istikamete yönlendirilmesinden ibarettir.”
İrfan ve Tasarruf İlişkisi
Genelde sûfîler, velayet makamıyla tahakkuk edip kurbiyet makamına
ulaşan âriflerin, himmetlerini istedikleri şeye yöneltip tasarruf
edebildiklerini ifade ederler. Ancak başta İbn Arabî olmak üzere
bazıları, marifetin seviyesine göre tasarrufun ters orantılı olarak
değiştiğini söylerler. Bu durum hem tasarrufun cereyan şekli, hem
Allah’la münasebet, hem de insan iradesi ve ihtiyarı ile ilgilidir.
Konuyu maddeler hâlinde şu şekilde ele almak mümkündür:
“Bir şeyde himmetle tasarruf etmek için kuvve-i zâhire ve bâtınenin
heyet-i mecmuasını o şeye huzur-ı tam ile ve teveccüh-ı küllî ile
yöneltmeli ve o şeyin gayrısına kalpte ittisâ olmamalı, yani başka şeye
gönül müteveccih olmamalı. İşte himmet böyle bir cemiyetle müessir olur.
Marifet ise ârifi bu cemiyetten ayırır; zira himmetini sarf edeceği
şeye külliyetle teveccüh edip onu kalbine idhal etmekle, marifet-i
Hakk’ı kalbinden çıkarmak lâzım gelir. Binaenaleyh marifeti tamamlayan
ârif, tasarruftan ârî ve gayet acz ü zaaf ile zâhir olur.”
Ârifin tasarrufa kâdir olamamasının diğer nedeni de şudur: Ârifin
acizlik ve eksikliğinin farkında olması, elindeki eşyada tasarruf etme
kudretinin ona ait olmadığını ve kendisini Hakk’ın elinde bir araç
olduğunu idrak etmesi, kalbinde bu cemiyetin sağlanmasına engeldir. Bu
gerçekleşmeyince de tasarruf edemez.
“Muvahhid-i müstağrak o kimsedir ki, derya onda tasarruf eder ve onun
derya üzerinde bir tasarrufu yoktur. Yüzen kimse ile gark olan kimsenin
her ikisi de deryadadırlar, fakat müstağrakı su götürür ve mahmûldür;
yüzen kimse ise kendi kuvvetinin hâmilidir ve kendi ihtiyarı iledir.
Binaenaleyh müstağraktan sâdır olan her bir hareket ve her bir fiil ve
kavil o sudan hâsıl olur, kendisinden değildir. Onun vücudu ortada bir
bahanedir. Meselâ duvardan bir sadâ işitirsen, bilirsin ki duvardan
değildir, duvarı söyleten bir kimse vardır. İşte evliya da böyledir;
ölümden önce ölmüşler ve duvar hükmüne girmişlerdir, onlarda bir kıl ucu
kadar varlık kalmamıştır. Hakk’ın kudret elinde bir kalkan gibidirler
ve kalkanın hareketi kendinden değildir. İşte ‘ene’l-Hakk’ın’ anlamı
budur.”
“Nasıl ki insan, diğer insanların mutasarrıf olduğu şeyi terk edince
onların muhabbetini kazanır, aynen öyle de, Allah’ın tasarrufunda olan
kendi nefsini ve kendinden zâhir olan fiilleri kendi nefsine izafe
etmeyip Hakk’a terk ettiği vakit, O’nun yanında da böyle olur. Yani
emr-i tasarrufta Hakk’a iştirakten vazgeçtiği için Hak Teâlâ ona
muhabbet eder. Kendi nefsini ve fiillerini tecelliyât-ı Hakk’tan ibaret
bildiği ve bu marifetle kesreti nefyetmiş olduğu için tevhid üzerinde
râsid olur.”
Ârif, ubûdiyet makamında tahakkuk etmiştir; kendiliğinden tasarruf
etmez. Efendisi (Allah) ne derse onu yapar. İradesini, Efendisi’nin
iradesinde fânî kılmıştır. Mutlak irade sahibi O’dur. Onun için ârif,
kendisinde hissettiği ârızî iradeyi kullanmanın Allah karşısında cehalet
ve edebe aykırı olduğunu bilerek tasarrufu gerçek sahibine bırakır ve
mutlak acziyet hâline döner. Bu, İbn Arabî’nin, “Allah sizi zayıflıktan
yarattı, sonra size zayıflığın ardından kuvvet verdi, sonra kuvvetin
ardından tekrar zayıflık ve ihtiyarlık verdi.” (Rûm, 30/54) âyetine
verdiği felsefî-sûfî yorumdur.
Vahdet-i vücûd anlayışına göre, varlık birdir. Dolayısıyla ârif, kimin
veya neyin üzerinde tasarruf edecektir? Zira O’nun vücudundan başka
varlık göremez. Ârifin bu marifet ve müşahedesi onu tasarruftan
alıkoyar.
Âriflerin tasarruftan el çekmelerinin başka bir sebebi daha vardır:
Onlar, varlıktaki her şeyin ezelde sabit olduğu hâle göre zuhûr ettiğini
idrak ederler. Başka bir ifadeyle onlar, olayların ezelde takdir edilip
belirlendiğini ve kudret elinin yazmış olduğu bir tek kelimeyi ortadan
kaldırabilecek hiçbir varlığın bulunmadığını idrak ederler. O hâlde,
neyde ve niçin tasarruf edeceklerdir?
Yukarıda verilen bilgilerden şu sonucu çıkarmak mümkündür: Bu konuda iki
makam bulunmaktadır: Birincisi bekâ, yani tasarruf makamıdır. İkincisi
ise fenâ, yani tasarrufu terk makamıdır.
Tasarruf–Şirk İlişkisi
Tasarruf, cezbedici ve nefsin hoşuna giden bir olaydır. Onun için,
sadece tasarruf etmek yani eşya ve olaylara söz geçirmek ve yönlendirmek
amacıyla tasarruf metodunu ve pratiklerini uygulamaya kalkışmanın
yanlışlığına, hatta şirk olduğuna şu ifadelerle dikkat çekilmiştir:
“Havas ile iştigal ve bu vasıta ile Allah’ın yaratıkları üzerinde
tasarruf, Allah dostlarının nazarında şirktir; zira kâinatta mutasarrıf
ancak Hak’tır. Onun için kulun tasarrufa kalkışması Hakk’ın tasarrufuna
iştirak sayılır. Bilhassa sülûk ehli için böyle bir gaye ile Allah’ın
isimlerine devam etmek, onu yolda bırakır.”
Mutasavvıf olmamakla birlikte tasavvufî konularda geniş bilgiler veren
İbn Haldun da bu konuya değinmekte, tasarrufun bir yönüyle sihre
benzediğine dikkat çekmekte, ancak onu şu ifadelerle ayırmaktadır:
“Âlemde tasarruf etme ve gaybı bilme nevinden olmak üzere mutasavvıflar
için hâsıl olan hususlar, bizzat değil, bilârızdır (Allah tarafından,
onlar istemeden, dolaylı olarak verilir). Bu durum işin başında
kastedilmiş değildir. Çünkü bu husus kastedilmiş olarak ona yönelmek,
Allah’tan başkasına yönelmek olur. Bu ise eşyada tasarruf etmeyi ve
gaybı bilmeyi gaye etmekten başka bir şey değildir. Bu da şirk olur.
Sûfîlerden biri, ‘İrfan sahibi olmak için irfanı tercih eden, ikinci bir
ilâha kâil olmuş olur’ demiştir. Onun için sûfîler teveccühleriyle
Mabud’u kasdederler, O’ndan başka hiçbir şeyi gaye edinmezler. Bu esnada
onlara bir şey hâsıl olsa, bizzat değil, bilârız hâsıl olur. Onların
çoğu da önlerine böyle bir şey çıksa, ondan kaçar ve değer vermez.”
Ancak, gaye yapılmadan tasarruf etmenin mubah olduğu ve seçkin bazı
mutasavvıflar tarafından da başvurulduğu bilinen bir gerçektir. Onun
için tasarrufta dikkat edilmesi gereken bazı hususları kayıt altına alan
âlimler şu noktalara dikkat çekmişlerdir:
Amaç ve araç mubah olmalıdır.
Dıştan ve içten bu tasarruf dolayısıyla kibir ve kendini beğenme hâli
oluşmamalıdır. Tedbir olarak bu sırada sürekli dua etmelidir.
Tasarrufla gereğinden fazla uğraşmamalıdır. Zira böyle hâlleri olan kişi
tehlikededir. Fitnelerin en büyüğü ise avam halkın bunu kemâlât
zannetmeleridir. Bu durum ancak zaruret olursa başvurulabilir. Onun için
bazı büyükler, “Eğer hiçbir zikir müride etki etmezse, o zaman şeyhi
teveccüh yapsın” demişlerdir.35
Ölümden Sonra Tasarruf
Genel olarak tasavvuf ehli, ruhun bedenden ayrıldıktan sonra daha
serbest ve etkin bir şekilde hareket imkânına kavuştuğunu düşünür ve bu
anlayışın bir neticesi olarak bazı kişilerin ölümlerinden sonra da
tasarruf edebileceklerini söylerler. Şu dörtlük bu anlayışı
özetlemektedir:
İki alemde tasarruf ehlidir ruh-i veli,
Deme ki bu mürdedir, bunda nice derman ola,
Ruh şemşir-i Huda’dır, ten gılaftır ona,
Dahi a’la kâr eder bir tiğ ki uryan ola.
(Lâedri)
Şu ayırıma da dikkat çekilmiştir: Peygamber ve veli kulların tasarrufu,
bir nevi vehbî olduğundan, ölümden sonra da devam edebilir. Ancak bir
nevi kesbî olan diğer tasarruf şekilleri ölümden sonra devam edemez.
Kelam ağırlıklı eserler kaleme almasına rağmen Bediüzzaman Said Nursî
(ö. 1960) de ölümden sonra velilerin tasarruf edebileceğine şu örneği
vererek katılmaktadır:
“Hazret-i Mevlâna Hindistan’dan Tarîk-ı Nakşî’yi getirdiği vakit, Bağdat
dairesi Şah-ı Geylânî’nin ba’de’l-memat hayatta olduğu gibi taht-ı
tasarrufunda idi. Hazret-i Mevlâna’nın (Hâlid-i Bağdâdî) mânen tasarrufu
-bidâyeten- câ-yi kabul göremedi. Şah-ı Nakşibend ile İmam-ı
Rabbânî’nin ruhaniyetleri Bağdat’a gelip Şah-ı Geylânî’nin ziyaretine
giderek rica etmişler ki; ‘Mevlâna Hâlid senin evlâdındır, kabul et!’
Şah-ı Geylânî, onların iltimaslarını kabul ederek Mevlâna Hâlid’i kabul
etmiş. Ondan sonra Mevlâna Hâlid birden parlamış. Bu vâkıa; ehl-i
keşifçe vâki ve meşhud olmuştur. O hâdise-i ruhaniyeyi, o zaman ehl-i
velâyetin bir kısmı müşahede etmiş, bazıları da rüya ile görmüşler.”
Ölümlerinden sonra tasarruf sahibi olan kişilere şu isimler örnek
verilmektedir: Akîlü’l-Münbecî (ö. ?), Ebü’l-Hasan Harakânî (ö.
425/1034), Abdülkâdir-i Geylânî (ö. 562/1166), Şeyhü’l-Harrânî (ö.
581/1185) ve İmâm-ı Rabbânî (ö. 1034/1624).
————————————–
DİPNOTLAR
* Prof. Dr. , Yüzüncü Yıl Üniv. İlahiyat Fakültesi.
1 İnsanın Allah’ın halifesi olduğu ile ilgili bir çok ayet vardır. Misal
olarak şu ayetlere bakılabi-lir: Bakara, 2/30; En’am, 6/165; Neml,
27/62; Yunus, 10/14.
2 Geniş bilgi için bk. İbn Haldun, Mukaddime, haz.: S. Uludağ, İstanbul
1988, c. I, ss. 358-360, 392-399; Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an
Dili, İstanbul, ts., c. VIII, s. 5403.
3 Cevheri, es-Sıhah, c. V, s. 2019.
4 Asım Efendi, Kamus Tercümesi, yy, ts., c. III, s. 548.
5 Bk. Sadettin Taftazânî, Şerhu’l-Akâid, s. 61.
6 Şu kaynaklara bakılabilir: S. Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s.
365; Münavî, Feyzu’l-kadir, c. IV, s. 280; Abdurrahman es-Sülemi,
Ariflerin Yolu, çev.: Süleyman Ateş, Ankara 1981, s. 11; Sühreverdi,
Avarifu’l-Maarif, çev.: İ. Gündüz, H. K. Yılmaz, İstanbul 1990, s. 158;
E. Cebecioğlu, Tasavvuf Terimler ve Deyimleri Sözlüğü, s. 717; E. A.
et-Tahanevî, Hadislerle Tasav¬vuf, haz.: Z. Davudî, A.Yıldırım, İstanbul
1995, s. 239. Müridin nazar ve teveccühü için de şu kaynaklara
bakılabilir: Esat Sahib, Nûru’l-hidaye ve’l-irfan fi sırrı’r-rabıta
ve’t-teveccüh ve hatm-i Hacegân, Kahire 1311h.; A.Z. Gümüşhanevî,
Camiu’l-Usûl, Mısır 1319h.; İrfan Gündüz, Gümüşhanevî Ahmed Ziyauddin ve
Halidiye Tarikatı, İstanbul 1994.
7 Buharî, Rikak, 38.
8 B. S. Nursî, Şualar, s. 218; a.mlf, Tarihçe-i Hayat, s. 309; a.mlf, Asa-yı Musa, s. 36.
9 Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul, ts., c. VI, s. 4312.
10 Cinler Hz. Süleyman (s)’a ister istemez itaat ediyorlardı. Demek ki,
onları itaate kodlayacak bir şifre vardı. Nebide bu bir mucize idi…
Bizde maharet ve ledünniyata açılma olabilir. O şifre elde edildiğinde,
cinler muti birer nefer haline gelebilirler. İhtimal, geleceğin insanını
en çok uğraştıracak konulardan biri, bu şifreyi elde etme olacaktır.
Belki de yıldız savaşları asıl o zaman başlayacaktır.
11 Buharî, Salât, 75, Enbiya, 40; Müslim, Mesacid, 39; Müsned, II, 298.
12 İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A. A. Konuk şerhiyle birlikte), c. III,
s. 219. Ayrıca bk. E. Afifî, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar,
İstanbul 2000, s. 340.
13 Geniş bilgi ve kaynaklar için bk. A. Kartal, Abdülkerim Cilî, Hayatı,
Eserleri, Tasavvuf Felsefesi, İstanbul 2003, ss. 260-262.
14 Aynı eser, s. 261.
15 İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A. A. Konuk şerhiyle birlikte), c. III,
ss. 246-247; İbn Haldun, Mu¬kaddime, haz.: S. Uludağ, c. I, s. 392; c.
II, s. 1199; Afifî, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar, s. 340.
16 B. S. Nursî, Sözler, s. 254.
17 S. Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s. 227; E. Cebecioğlu, Tasavvuf Terimler ve Deyimleri Söz¬lüğü, s. 363.
18 Abdurrahman es-Sülemî, Tabakatu’s-Sûfiyye, s. 179.
19 Sülemî, age, 319. Ayrıca bk. H. el-Muhasibî, er-Riaye li Hukukillah: Kalb Hayatı, çev.: A. Yüce, İzmir 2000, s. 64.
20 T. İzutsu, İbn Arabî’nin Fusus’undaki Anahtar Kavramlar, çev.: Ahmet Yüksel Özemre, İstanbul 1998, s. 385.
21 İzutsu, age, s. 385. Ayrıca bk. İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A. A. Konuk şerhiyle birlikte), c. II, s. 121.
22 İbn Arabî, Mevakiu’n-nucûm, s. 85’ten naklen Afifi, Muhyiddin İbn
Arabi’de Tasavvuf Felsefesi, çev.: M. Dağ, İstanbul 1998, s. 246.
23 Afifî, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar, ss. 167-168, 264-268.
24 İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A. A. Konuk şerhiyle birlikte), c. II, s. 122.
25 İzutsu, Anahtar Kavramlar, s. 391.
26 İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A..A. Konuk şerhiyle birlikte), c. III, s. 63.
27 Afifî, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar, s. 264.
28 Mevlana , Fihi Ma Fih, çev.: A.A. Konuk, haz.: S. Eraydın, İstanbul 1994, s. 69.
29 İbn Arabî, Tedbirât-ı İlahiyye, çev. ve şerh.: A. A. Konuk, haz.: M.
Tahralı, İstanbul 1992, s. 189; İbn Haldun, Mukaddime, haz.: S. Uludağ,
c. II, s. 1117.
30 İbn Arabî, Fususu’l-Hikem, (A. A. Konuk şerhiyle birlikte), c. III,
s. 59; Afifî, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar, s. 264.
31 Bk. İbn Arabî, aynı yer; Afifî, aynı yer.
32 Bk. Afifî, age, s. 264.
33 Mevlana , Fihi Ma Fih, s. 244.
34 İbn Haldun, Mukaddime, c. I, s. 392; c. II, s. 1199.
35 Tahanevî, Hadislerle Tasavvuf, s. 175.
36 Bk. Şa’ranî, Tabakat, Kahire 1954, c. I, s. 153.
37 Bk. H. K. Yılmaz, Soru ve Cevaplar, (el-Luma’ tercümesinin sonuna eklenen bölüm), İstanbul 1996, s. 529.
38 B. S. Nursî, Barla Lahikası, s. 165.
Rasit Tunca
Schrems,18.04.2025
Kaynaklar
Deepsek
Gemini
islamveihsan
Prof. Dr. Hasan Kamil Yılmaz, 300 Soruda Tasavvufi Hayat,
Ahmed Hulusi
Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 6 [2005], sayı: 15, ss. 37-49.
Yorumlar
Yorum Gönder